„Zostaniesz zapamiętany przez innych”: Dzięki tym komunikacyjnym trikom, nie musisz obawiać się żadnej rozmowy

Każda praca jest stresująca i niewątpliwie czasami wszyscy potrzebujemy wskazówek na, to jak powinniśmy porozmawiać ze swoimi współpracownikami. Jeśli chcesz zrobić dobre wrażenie na swoim szefie lub kolegach z pracy, sprawdź te triki. Dzięki nim będziesz brzmieć o wiele bardziej profesjonalnie!

1 Zamiast mówić „Przepraszam za spóźnienie”, powiedz: „Dziękuję za cierpliwość”

Staraj się używać pozytywnych wyrażeń w negatywnej sytuacji. To może mieć duży wpływ na to jak zostaniesz zapamiętany przez innych.

2 Zamiast frazy „zakładam, że…”, użyj zwrotu „zrozumiałam to, w ten sposób”

Zwrot „zakładałam, że” ma dość negatywny wydźwięk, dlatego Twoi rozmówcy mogą postrzegać Cię jako osoba, która patrzy na nich z góry i wyciąga złe wnioski. Jeśli zdecydujesz się na użycie frazy „zrozumiałam, że / zrozumiałam to, w ten sposób”, ludzie będą uprzejmi.

3 Zamień „ale” na „i” lub „a” kiedy wyrażasz opinię

Od pewnego czasu zaimek „ale” jest negatywnie odbierany, inni mogą potraktować go jako krytykę i stwierdzą, że ich praca jest dobra, ALE nie wystarczająco dobra. Użycie „i” bardziej przypomina konstruktywną informację zwrotną. Zobacz to na przykładzie:

1) To była świetna prezentacja, ale następnym razem postaraj się dodać coś na temat bieżącej sytuacji na świecie.

2) To była świetna prezentacja i następnym razem postaraj się dodać coś na temat bieżącej sytuacji na świecie.

4 Kiedy szef zada ci pytanie nie odpowiadaj „Nie wiem”, lecz „dowiem się”

Nie ma sensu udawać, że znasz odpowiedź jeśli tak nie jest, ale dobrze będzie jeśli wypowiesz się z odpowiednim nastawieniem. Taka postawa sprawi, że przełożony będzie Cię bardziej szanować.

5 Prowadząc rozmowę telefoniczną staraj się odpowiednio przygotować

Jeśli należysz do grona osób, które nie przepadają za rozmową telefoniczną i przed wybraniem numeru, zawsze się stresujesz, postaraj się spisać najważniejsze rzeczy, o które planujesz się zapytać. Będzie to o wiele mniej stresujące, a Ty będziesz brzmieć jak profesjonalista. Bez względu na zachowanie rozmówcy i długość konwersacji, zawsze pamiętaj o użyciu sformułowań tj. „Czy nie przeszkadzam? Jeśli tak to czy mogę zadzwonić w innym terminie?” oraz „Dziękuje za rozmowę”.

6 Jeśli nie jesteś pewien czy powinieneś wybrać się na jakieś szkolenie lub spotkanie, poproś o program

Zdarza się, że pracodawca dostaje informację o najnowszym szkoleniu i chce wysłać na nie swoich pracowników. Zanim jednak zdecydujesz się na delegację, sprawdź program danego wydarzenia. Szkoda marnować czas na wykłady, na których będą omawiane tematy, które już znasz i z którymi potrafisz sobie poradzić.

7 Jeśli w swojej pracy rozmawiasz dużo przez telefon, naucz się alfabetu fonetycznego ICAO (znanego jako NATO)

Alfabet fonetyczny NATO to najbardziej rozpowszechniony system literowania wyrazów. Bardzo często stosowany jest w lotnictwie podczas komunikacji radiowej. Polega on na wyraźnym przeliterowaniu trudnego wyrazi w określony sposób. Zamiast podawać A jak Ala, S jak sufit, użyj A jak Alfa, S jak Sierra. W ten sposób będziesz brzmieć bardziej profesjonalnie.

8 Jeśli nie do końca wiesz jaki temat jest omawiany na spotkaniu zapytaj „Czy dobrze rozumiem…”

Bez sensu jest siedzieć w milczeniu lub w kółko mówić „nic z tego nie rozumiem”. Użyj zwrotu „czy dobrze rozumiem”, który będzie oznaczał, że faktycznie słuchałeś i zwróciłeś uwagę na pewne rzeczy, jednak potrzebujesz dokładniejszego wyjaśnienia. Pamiętaj kto pyta, nie błądzi!

9 Jeśli przedstawiasz swój zespół lub swoich pracowników, pamiętaj o doborze odpowiednich słów

Zwrot „pracujemy razem” z pewnością będzie lepiej odebrany niż „te osoby dla mnie pracują”. Przede wszystkim to drugie sformułowanie może zranić uczucia obecnych pracowników oraz zrazić nową osobę w zespole. Staraj się nie wywyższać i zawsze uważać ludźmi, z którymi pracujesz jako swoich partnerów.

10 Unikaj słów „łatwe”/”trudne”. Zastąp je wyrazami „przystępne”/”wymagające”

Jeśli uznasz, że coś jest „trudne” i nie uda Ci się osiągnąć danego celu, będziesz uważał, że poniosłeś porażkę. Mówiąc, że coś jest „wymagające” zawsze wykazujesz, że dasz z siebie wszystko, a kiedy uda Ci się osiągnąć sukces będziesz się czuć jak bohater!

11 „Cześć ludziska” sprawi, że grupa pracowników poczuje się jak Twoi znajomi

Możesz zaczynać każde spotkanie bardzo formalnie mówiąc „Witam panie i panów” lub „Hej wszystkim”, ale warto spróbować nieco luźniejszej formy jaką jest „Cześć ludziska”. Oczywiście warto użyć tego zwrotu jeśli jesteś przełożonym lub masz bardzo dobre kontakty ze swoimi współpracownikami.

12 Kiedy się przedstawiasz, unikaj zwrotów „tylko” lub „po prostu”

Uwierz mi, naprawdę sporo ludzi mówiąc o sobie, używa słów „Chciałem tylko powiedzieć…”, jeśli chcesz coś powiedzieć, nie owijaj tego w bawełnę, tylko przejdź do sedna. Używanie tych sformułowań może brzmieć przepraszająco i mało profesjonanie.

13 Jeśli rozmowa zmierza w złym kierunku, naucz się zapanować nad sytuacją

Pewien internauta podzielił się historią z jego przedniej pracy. Dyrektor generalny zebrał pilne spotkanie, na które wezwał menadżerów oraz pracowników. Podczas rozmowy dyrektor stawał się coraz bardziej zdenerwowany, a każdy czuł wiszące w powietrzu napięcie.

W pewnym momencie jeden z menadżerów, przerwał i powiedział „Chciałbym w tym miejscu na chwilę zwolnić tę rozmowę i rozpocząć ją w bardziej pozytywny sposób, ponieważ czuję się trochę atakowany”. Taki sposób jest naprawdę elegancki, aby wyrazić swój sprzeciw i powiedzieć „Ej, ta rozmowa nie jest w porządku”.

14 Odpowiednio intonuj swoją wypowiedź

Jeśli wygłaszasz oświadczenie, pamiętaj że bardzo ważna jest odpowiednia intonacja. Nie chodzi mi tutaj tylko o sztukę opanowania perfekcyjnej przemowy, ale o kończenie swojej wypowiedzi. Nie wahaj się i nie staraj się intonować w sposób jakbyś chciał zadać pytanie. Taka forma może brzmieć jakbyś miał wątpliwości co do swojej wypowiedzi lub nie miał wystarczających informacji na dany temat.

15 Jeśli zapominasz imion swoich współpracowników, przywitaj ich mówiąc „Miło was wszystkich widzieć” lub „Cześć wszystkim”

Zdarza się, że dopiero co poznaliśmy nową osobę, z którą będziemy pracować lecz zapomnieliśmy jak ma na imię. Jeśli nie będziesz miał z nią bezpośredniego kontaktu, użyj ogólnego wyrażenia do przywitania się z grupą ludzi. Jeśli jednak nowa osoba jest Twoim asystentem lub partnerem od projektu, przeproś i poproś o przypomnienie imienia.

Dzięki tym komunikacyjnym trikom, nie musisz obawiać się żadnej rozmowy!

Office Space GIF by 20th Century Fox Home Entertainment - Find & Share on GIPHY

Share